PAAS-CONCERT met KLANKEN VOL DANKBAARHEID en GENADE.
De streamingslink is net vrijgegeven. De stream-link wordt u gratis aangeboden.  
Wanneer u op de link klikt komt u op het juiste Youtube kanaal. Onder het kopje "meer weergeven" treft u de afspeellijst.
Tevens heeft u dan de mogelijkheid om naar de directe nummers te springen. De link is op Goede Vrijdag (2 april 2021) vrijgegeven. 
Vanaf Goede Vrijdag (2 april 2021) te beluisteren via de streaming kanalen van OLV ter Nood/Heiloo, Kathedraal TV en de stream van Ronald Willemsen.
Een concert met de mooiste Passiewerken omtrent de kruisweg van Jezus vanuit het bedevaartsoord Heiloo.

U hoort hoogtepunten uit de werken van o.a. Bach, Händel, Pergolesi, Tchaikovski, Stainer, Rosso, Hilarion, Vedel, Kedrov, Tsjesnokov en Beethoven.
Het Russisch Nederlands Vocaal Sextet zingt vanuit de Genadekapel, de Mariakapel en de Kloosterkapel in Heiloo en ook vanuit de imposante OLVG-kerk in Uitgeest met het Adema-orgel.

Het STREAM-CONCERT begint met The Crucifixion van John Stainer en speelt zich af in Gethsemane. Deze opname werd gemaakt in de OLVG-kerk in Uitgeest met Theo Griekspoor.
- And they came to a place named Gethsemane (1) zal worden gezongen door Thomas Vets. 
- In The Agony (2) - Jezus worstelt in dit deel met zijn doodsangsten. Het koorwerk wordt gezongen door Irina Plyassova, Elena Bazhenova, Thomas Vets en Igor Iofe en de solist is Ronald Willemsen.
- And they laid their hands on him (3). De soldaten nemen Jezus mee. Solisten: Thomas Vets, Igor Iofe en Ronald.

Bisschop Mgr. J. Hendriks spreekt tijdens de beelden van het beroemde "putje" en de klanken van het Russische "Onze Vader" staat stil bij wat zich afspeelde in de tuinen van Gethsemane. Daarna hoort u het gebed  Da Ispravitsa het gebed in de Genadekapel. 

De heilzame stilte van deze kapel is goed voelbaar en vanuit die stilte hoort u de a capella klanken van de musici. Ronald zegt hierover: "Ervaar de omarmende klanken van deze muziek evenals de omarming van de muurschilderingen in deze Genadekapel. Het ontroert me nu al mede omdat dit mogelijk de woorden waren die Jezus sprak in de tuinen van Gethsemane".
 
- Otsje Nasj van Kedrov. Het beroemde Onze Vader zoals Jezus het ons leerde.
- Da Ispravitsa Molitva moja van P. Tsjesnokov: "Help me mijn handen tot U te verheffen. Mag mijn gebed als wierook naar u opstijgen. Ik smeek u, hoor mijn bede als het moment daar is dat u mij roept"
 

        

 Eerste lied vanuit de Kloosterkapel:
- The people that walked in darkness have seen a great light van Händel (Messiah). Het volk loopt in duisternis tot het moment dan ze een groot licht zagen.  

Bisschop Mgr. Hendriks staat in de Genadekapel voor de schitterende muurschilderingen waarop de jonge Jezus onderwijst in de tempel.
 
In het volgende stuk hoort u de Legende "Crown of Roses" van Tchaikovsky.
- Legenda. Op.54 The Crown of Roses - Tchaikovsky. Jezus speelt als kind in zijn rozentuin. Als hij een rozenkrans gevlochten heeft, halen kinderen uit de buurt alle rozen eraf. Wat overblijft is een doornenkrans.
- Il Silenzio - Nini Rosso (1965)  Igor op trompet en Theo op orgel. Opname vanuit de OLVG-kerk in Uitgeest met een deel bij het Golgotha kruis in Heiloo. 
- Irmos Paascanon van Artemy Vedel (1767-1808) - (1) Doorvoel de dag van de verrijzenis. Deel in de vreugde en wees een ingewijde van de heilige opstanding. 

- (5) Verheug u in deze morgen vol vrede. God toont zijn liefde in het offer van zijn zo geliefde zoon.
- (9) Zie het nieuwe Jeruzalem. Verheug u bij het zien van Gods Licht, ervaar de Glorie bij het zien van het Licht van Sion.
 

         

- Agnus Dei (Mass in B minor) - J.S. Bach.  Lam van God, drager van de zonden van de wereld, ontferm u over ons. Elena met Theo op het orgel in de Bedevaartskapel.
Blute nur, du liebes Herz  - J.S Bach (Matthäus). Bloed slechts, o moederhart! Ach, een kind dat gij hebt grootgebracht, is tot slang geworden. Thomas met Theo.

In de grote basilieke OLVG-kerk wordt u overvallen door een gevoel van leegte en bij het horen van het Stabat Mater:
- Stabat Mater dolorosa  - G.B. Pergolesi. De diepbedroefde moeder stond wenend naast het kruis. Irina en Elena zingen dit duet met Theo op het orgel in de Bedevaartskapel.

Bisschop Mgr. Hendriks omschrijft wat er bij het Golgotha kruis gebeurt: De Moeder stond door smart bevangen en met tranen langs haar wangen op de plek waar haar zoon gekruisigd hing. Het zijn Maria en Maria Magdalena die dit bewogen duet van Pergolesi zingen. Ondraaglijk is het lijden alsof een zwaard dwars door het hart heen ging. Hoe verdrietig en verloren was de toch zo uitverkoren moeder die hem ‘t leven gaf. Zij moest rouwen en ze beefde bij ‘t aanschouwen van zijn vreselijke straf. Wie voelt er geen tranen komen die daarheen wordt meegenomen.... En Petrus is ook intens verdrietig en vol schaamte. Hij had zijn meester, de vriend van zijn ziel, het meest dierbare dat hij ooit mocht kennen verloochend. Petrus schaamde zich en was in totale ontreddering en hij kan slechts drie woorden uitbrengen "God, red me" - Hij smeekt het, hij schreeuwt het, hij bidt het.......  

Het berouw van Petrus - Hilarion Alfeyev (Matthaeus Passie). Petrus brengt slechts 3 woorden uit: “God, red me" - Ronald met Theo.

- Crucifixion John Stainer (1840-1901) And as Moses lifted up the serpent. Zoals Mozes de slang verhief zo zal de zoon des mensen worden verheven. De mens die dat doet heeft voor altijd een verhoogd leven. Igor met orgel.
Crucifixion Nr. 9 - John Stainer (1840-1901) God so loved the world. Hij gaf zijn zoon om ons de weg te tonen die ons verlossing brengt. A capella kwartet. 
Crucifixion Nr. 13 - John Stainer (1840-1901)  So thou lifted up thy divine petition. Door de kruiswoorden wordt een nieuwe wereld aangesproken. Thomas en Ronald zingen met Theo op het Klooster-orgel.

                     

Bisschop Mgr. Hendriks sluit het concert af vanuit de Kloosterkapel. "Forgive, for my sake forgive, .. forgive ...... forgive". Ongeacht of u gelovig bent of ongelovig, met het oprecht vergeven van de ander bouw je aan de mooist denkbare liefde in jezelf. De bisschop bedankt de musici.

En wij wensen u mooie dagen en een mooi concert: Irina Plyassova, Elena Bazhenova, Thomas Vets, Igor Iofe, Theo Griekspoor en Ronald Willemsen.
Het Irina en Theo sluiten af met Rejoice van Händel
.

Rejoice greatly - G.F. Händel (Messiah). Verheug U in de komst van uw koning. Hij spreekt vrede. Verheug u. Irina met piano.

Graag nodigen wij u uit om ons te volgen op Facebook. Als u dat wilt dan kunt u hier klikken .
Wilt u als eerste op de hoogte zijn van nieuwe Youtube clips dan kunt u hier klikken.

We hopen dat u hiervan geniet!

Irina Plyassova, zangeres (sopraan), zangpedagoge, piano-docente en uitvoerend musicus. Heeft haar Bachelor- en Masteropleiding voltooid aan het Nationaal Kazachstan Conservatorium of Music in Alma Ata Kazachstan. Daar gingen 4 jaar muziekschool en 4 jaar Muziekcollege aan vooraf.
Irina is thuis in de muziektradities binnen de Volksmuziek, Orthodoxe kerkmuziek en kent de geheimen van diverse opera-culturen. Irina weet de bestaande vormen op een natuurlijke manier te transformeren en te herschikken. In haar uitvoeringen winnen de composities aan diepte omdat ze de krachtige elementen van de diverse muziektradities subtiel in elkaar weet te integreren. Zij maakte arrangementen t.b.v. een productie van de solo-opera "La Voix Humaine”.

Elena Bazhenova, zangeres (mezzosopraan), koordirigent, zangpedagoog, piano-docente en uitvoerend musicus. Volgde haar conservatoriumstudie aan de beroemde Gnessin Staatsacademie voor Muziek in Moskou. Deze ras-entertainer specialiseerde zich in Russische folklore, opera en populaire muziek. Elena wordt ook vaak als soliste of “gangmaakster” ingehuurd. 
Elena kreeg de eer om te zingen in het ensemble “Russian Song” onder leiding van de bekende musicus Nadezhda Babkina. Met dit ensemble heeft Elena opgetreden over de hele wereld, van Ierland tot Australië en van Alaska tot Japan gedurende tien jaar. Zij zingt klassieke aria’s, romances, Russische Volksmuziek, zigeunerliederen en jazz. Danst en trad o.a. op met vele orkesten, onder meer met Het Kremlin Orkest.

Thomas Vets, tenor/danser en expressie kunstenaar. Thomas rondde zijn studie aan de dansacademie in Tilburg in 1999 af. Hij werd opgeleid in dans, zang en acteren en heeft vervolgens meegewerkt in verschillende theaterprojecten. Techniek, passie en fijngevoeligheid voor kleurnuances vormen de basis van zijn bijzondere tenorstem.
Thomas zong en danste zowel kleine of grotere rollen in dans/zangprojecten. Maakte ook deel uit van de cast van grote musicals zoals: Anatevka, Chorus Line, Elisabeth en Crazy for You tot Zoals de koning danst en The House of Fear en De roep van de Kinkhoorn.

 

Voel u vrij om deze nieuwsbrief naar uw vrienden en geïnterseerden door te sturen. En als u locaties weet waar men het Russische Vocaal Sextet zou willen laten horen noem het ons.

 

 

 

Igor Iofe, docent, trompettist, componist en zanger (bariton) uit Tasjkent (hoofdstad van Oezbekistan). Igor studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en behaalde daar zijn Bachelor en volgde masterclasses.  Parallel aan zijn studie Klassieke Compositie studeerde Igor Composing Music for Film en behaalde zijn Master Composing for FIlm.
Zijn composities werden op diverse podia in Nederland uitgevoerd en zijn arrangement voor het Joint Venture Percussion Duo werd in de Verenigde Staten uitgevoerd. Verder schreef hij muziek voor verschillende films en filmfestivals. Igor is als docent verbonden aan de Pushkin Russische taalschool en is daar verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de creatieve kant van jonge kinderen.

Ronald Willemsen, consultant, filosoof en zanger (bas) had les van Wout Oosterkamp (Sweelinck Conservatorium/Amsterdam). Sinds 2016 werkt Ronald intensief samen met de Russische zangpedagogen: waaronder de SEXTET-sopraan Irina PlyassovaByzantijnse geheimen leert hij ook van: Sergej Latychev en Aliona Ovsiannikova. Zijn warme diepte en grote stembereik leveren hem recensies op met kwalificaties als “de Nederlandse Rebroff”.
Ronald zong als gastzanger in diverse opera’s/operettes en werd regelmatig als solist ingehuurd bij de diverse koren. Stond als bassolist op podia in Rusland, Polen, Turkije, Azië en met de cantate "Oneindige Schepping" van Wim Westerveld stond hij op de grote podia in Nederland. Zong in 1996 in het Amsterdams Concertgebouw de Liebeswalzer van Brahms (kwartet met 4 handen pianobegeleiding). In 2004/2006 zong Ronald (7x) de basaria's uit de Crucifixion van John Stainer t.b.v. War Child.

Theo Griekspoor is tijdens deze concerten de gast organist/pianist.Theo is de vaste organist/organist in de Open Hofkerk in Aalsmeer. Vanaf zijn vijftiende jaar werd hij aangenomen als privé-leerling van de Amsterdamse organist Piet van Egmond. Toen hij tweeëntwintig jaar werd vervolgde hij zijn lessen bij de Haarlemse organist Nico Waasdorp. Tijdens deze amateur periode behaalde hij twaalf maal een prijs met het meedoen aan amateur-orgelconcoursen. Na deze periode werd begonnen met de studie muziektheorie alwaar hij met goed gevolg staatsexamen voor deed, deze opleiding verkreeg hij bij Jaap en Coby Spigt te Amsterdam. Voor de praktijk vakken orgel werd hij aangenomen als leerling aan het conservatorium te Alkmaar, alwaar Jos van der Kooy zijn leraar werd. De praktijklessen vonden grotendeels plaats in de Amsterdamse Westerkerk. In 1993 slaagde hij aan bovengenoemd conservatorium voor het diploma “ Docerend Musicus”.